BIZNES

Co to jest landing page i jak powinna wyglądać strona lądowania + lama w gratisie.

Landing page lub po polsku strona lądowania (ewentualnie strona responsywna lub squueze page) to takie narzędzie, które każda osoba startująca z biznesem online mieć musi. Na szczęście nie jest to trudna rzecz do ogarnięcia. Nawet dla osób atechnicznych. Serio, serio. 

Wyobraź sobie, że zaczynasz budować biznes online. Chcesz sprzedawać kursy, konsultacje, ebooki, czy co tam Ci jeszcze przyjdzie do głowy. Musisz w takim razie mieć jakiś punkt zaczepienia w Internecie. 

Wiesz już, że najlepszym i najcenniejszym kanałem do sprzedaży i kontaktów z Twoimi odbiorcami jest lista mailingowa, tak? W takim razie jak tą listę budować i skąd brać te e-maile? Wysyłać newsletter do przypadkowych ludzi? Kupić bazę e-maili? 

Absolutnie nie, niech Ci to nawet przez myśl nie przyjdzie! 

Rozwiązanie jest proste: zbudować stronę lądowania i wrzucić na nią tzw. lead magnet czyli cyfrową przynętę / darmowy prezent / etyczną łapówkę. Jak zwał, tak zwał. Ale lead magnetem zajmiemy się później. Teraz skupmy się na landing page’u. 

Landing page to tak skonstruowana strona, że użytkownik po wejściu na nią ma w zasadzie 2 opcje: albo zapisać się na listę i otrzymać darmowy prezent, albo wyjść. Dlatego ważne jest, aby była tak skonstruowana, aby od razu przed oczami zobaczył informację o darmowym prezencie i zapisie, a także CTA (call to action/wezwanie do działania). Ludzie w kilka sekund podejmują decyzję czy ‘wchodzą w to’ więc masz dosłownie chwilę, aby ich przekonać. 

Im więcej osób, ze wszystkich osób odwiedzających Twoją stronę, zapisze się podając e-mail, tym wyższa jest KONWERSJA Twojej strony lądowania. Im wyższa konwersja, tym lepiej strona działa i spełnia swoją funkcję. 

Najważniejsze elementy, jakie powinna posiadać strona lądowania:

  • Po wejściu na stronę, użytkownik musi od razu zobaczyć Twoją ofertę. Bez żadnego scrollowania, przesuwania strony w dół suwakiem, klikania w cokolwiek. Wchodzi i widzi informację, że może się zapisać i dostać darmowy prezent. Wystarczy, że kliknie w ten duuuży guzik z napisem np. pobierz.
  • Prosty, przejrzysty szablon. Żadnych wyskakujących elementów (no może oprócz ciasteczek, które trzeba mieć).
  • Logo (jeśli posiadasz) w niewielkim, dyskretnym rozmiarze, aby nie kradło przestrzeni na stronie i nie odwracało uwagi od oferty. 
  • Tytuł (świetnie działa pytanie!), który wyjaśnia, co właściwie oferujesz.
  • Twoje zdjęcie lub krótki film o Tobie. Ludzie lepiej reagują i podchodzą ufniej widząc, że mają do czynienia z prawdziwą osobą, która do tego wygląda tak sympatycznie, jak Ty. 

Teraz pokażę Ci na przykładzie lamy, jak to wygląda na rysunku i który element jest czym. 

 

  1. Oczywiście pasek z adresem Twojej strony
  2. Logo. Małe, dyskretne, widoczne, ale nie zajmujące połowy strony.
  3. Sekcje o mnie, kontakt itp. Możesz je olać, bo absolutnie nie musi ich być. No chyba, że bardzo chcesz je mieć. 
  4. Banner. Czyli zdanie o Tobie. Kim właściwie jesteś? Wymyślmy przykład: Agata Planuje – Twoja ulubiona organizatorka życia. 
  5. Szybka informacja, jaki problem odbiorcy rozwiąże pobranie Twojego darmowego prezentu. Super sprawdza się pytanie, bo pytając automatycznie dajesz sygnał, że Ty wiesz, czego druga strona nie wie i w lead magnecie masz na to odpowiedź. Możesz więc napisać: 

Czy wiesz, że to możliwe zorganizować swoją pracę przy użyciu trzech prostych trików?

lub też: 

Zorganizuj swoją pracę przy użyciu trzech prostych trików.

I pod spodem bezpośrednia, szybka informacja, co teraz ma ten Twój odbiorca poczynić: 

Pobierz za darmo mojego ebooka i sprawdź!

6. Twoje zdjęcie lub krótki film o Tobie. Zdjęcie ładne, profesjonalne, nie rozmazane, nie rozpikselowane, nie z rączki. Jeśli nie możesz zrobić profesjonalnej sesji, stań na tle jasnej ściany i poproś kogoś o serię zdjęć twarzy. Albo w jakiejś miłej scenerii np. w stylowej kawiarni. Zaangażuj męża, mamę, przyjaciółkę, dziecko… Zdjęcie możesz zawsze szybko obrobić w aplikacji do zdjęć: rozjaśnić, wyostrzyć itd. 

Ja wybrałam film i dobrze mi się go kręciło. Wiem, że moi odbiorcy dobrze na film reagują. Plus jest taki, że film z YouTube otwiera się automatycznie po wejściu na stronę, więc ludzie słysząc pierwsze słowa, mimowolnie oglądają go do końca. Zobacz, jak to wygląda u mnie:

Bądź jak lama! Elegancka, zadziorna i sympatyczna! 

7. Najważniejszy element!!! To tutaj dzieje się magia. To tutaj Twój odbiorca decyduje się kliknąć, aby z Tobą zostać. Ułatw to mu! Niech od razu widzi wyraźnie, gdzie ma podać swoje imię, gdzie ma podać e-maila, gdzie kliknąć zgody do RODO, gdzie kliknąć pobierz. 

Zrób ćwiczenie: wstań, odejdź 10 kroków od komputera i zobacz czy nadal jesteś w stanie dostrzec ten właśnie element strony. 

I to tyle. Właściwie tyle Ci się mniej więcej zmieści w obszarze, który widać zaraz po otwarciu Twojej strony. W dalszej jej części (po przewinięciu paska w dół) możesz dodać dużo więcej. Czytelnik może znaleźć tam takie elementy, które dodatkowo go do Ciebie przekonają, jeśli jest niezdecydowany, na przykład:

  • Wypunktowane zalety pobrania Twojego darmowego narzędzia
  • Wypunktowane elementy Twojego darmowego narzędzia (co znajdzie w środku)
  • Opinie o Tobie. Dobrze rzeczy, które powiedzieli o Tobie Twoi klienci. Polecenia. Opinie o Twojej pracy. Opinie z Internetu. Twoje współprace. Loga firm, z którymi współpracowałaś. Twoje artykuły, wywiady itp. 
  • Linki do Twoich mediów społecznościowych

Ale jak to właściwie działa? Techniczne i w ogóle? 

Landing page musi być połączony z autoresponderem. Tak, aby podany przez odbiorcę e-mail automatycznie wylądował w takim na przykład MailChimpie, a osoba, która go podała, automatycznie otrzymała produkt na e-maila. Nie byłabyś w stanie zrobić tego ręcznie 😉 

Ale tego nauczę Cię już na szkoleniu.

A co, jeśli mało osób się zapisuje? 

W statystykach strony widzisz, że w zeszłym miesiącu odwiedziło ją 1000 osób, a tylko 10 się zapisało. Co teraz? Co robię źle? Spokojnie, w takim przypadku zaczynasz robić małe zmiany: może zdjęcie odrzuca? Może kolory się ludziom nie podobają? Może Twój guzik nie działa należycie? Może za długo się wszystko ładuje? Często maleńkie zmiany kosmetyczne sprawiają, że konwersja rośnie. Ale tym się teraz nie martw! 

I nie myśl sobie, że konwersja jest jakaś super wysoka. Będzie dobrze, jeśli np. co piąta osoba zdecyduje się zapisać. Patrz na to realistycznie. Chcesz tylko tych ludzi, którzy chcą Ciebie 🙂

A co jeśli mam już bloga lub stronę www? Muszę tworzyć kolejna stronę lądowania osobno?

Nie musisz. Wielu twórców ma to rozwiązane w fajny sposób. Po wejściu na ich blog, wyświetla się najpierw zachęta do zapisu i pobrania prezentu, a dalej można przejść do właściwej części strony. Spójrz, jak to wygląda np. u Uli Phelep.

Screenshot ze strony http://urszula-phelep.com/

Podsumujmy: landing page (strona lądowania) to Twoja strona, dzięki której pozyskujesz leady (adresy e-mail), które automatycznie wskakują Ci na listę. Dzięki liście mailingowej możesz kontaktować się z odbiorcami kiedy chcesz, rozmawiać, wysyłać newslettery, robić kampanie sprzedażowe, sprzedawać swoje produkty itd. 

Strona lądowania powinna być prosta i mieć jedną tylko funkcję: zachęcić ludzi, aby klikali w CTA (guzik pobierz), więc warto wiedzieć, jak powinna wizualnie wyglądać, aby tak się działo.

Poniedziałkowy LIVE odbywa się co poniedziałek w mojej GRUPIE NA FACEBOOKU. Zapraszam! 


dzięki za uwagę!

Karolina 


Poczytaj też, bo Ci się przyda!

15 porad, jak zbudować silną i atrakcyjną listę mailingową.

 

Tags:

4 comments

  1. […] Co to jest landing page i jak powinna wyglądać strona lądowania + lama w gratisie. […]

  2. […] Jeśli nie jesteś jeszcze w temacie stron lądowania (ang. landing page), które będą Ci bardzo potrzebne przy budowaniu biznesu w Internecie, kliknij tutaj. […]

  3. […] prostą stronę lądowania, aby kierować na nią Twoich potencjalnych odbiorców, aby pobierali z niej Twój darmowy produkt […]

  4. […] Co to jest landing page i jak powinna wyglądać strona lądowania + lama w gratisie. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published.